Det råder lärarbrist i norra Sveriges inland. Därför finns det stora möjligheter till jobb för den som är legitimerad lärare. James Willetts och Daniel Tanderyd är två personer som valt att studera och arbeta inom yrket i Lycksele och Storuman.

Här berättar de mer om sina val.

Norrlands inland skriker efter legitimerade. Flera norrländska inlandskommuner ligger på bottenlistan när det gäller antal lärarlegitimationer. Men en kommun som ändå lyckats framgångsrikt med sin rekrytering är Lycksele. En av dessa rekryteringar är James Willetts, en 28-årig skåning som för fem år sedan flyttade till Umeå för att läsa till gymnasielärare i historia och religion. Han tog sin examen i somras och fick anställning i Lycksele nästan direkt efter avslutade studier. James Willets bakgrund är kanske något ovanlig för att vara gymnasielärare.

– Jag var inte särskilt bra i skolan och tog aldrig studenten. Men jag har alltid älskat historia och religion, och de ämnena glänste jag i, säger han.

”Mysig stad att bo i”

Innan studierna jobbade James Willetts några år med yrken som han inte trivdes med. Han reflekterade mycket, som många andra i hans ålder.

– Jag landade i att jag ville jobba med människor och sprida kunskap och glädje. Mitt stora intresse för religion och historia gjorde att jag bestämde mig för att läsa till gymnasielärare.

– Men ärligt talat trodde jag inte att jag skulle fixa det. Det var enormt läskigt, men jag överträffade mig själv så många gånger under studierna.

James Willetts fixade studierna, tog examen och jobbar sedan i augusti på gymnasieskolan i Lycksele.

– Jag såg en annons för jobbet i Lycksele och sökte. Efter en intervju fick jag jobbet och löste boende nästan direkt. Det är väldigt mysigt att bo här. Lycksele är som en mindre stad mitt i skogen.

Passar livssituationen

En person som hittat en annan väg till studierna är Daniel Tanderyd. Han är 41 år, bor i Storumans kommun och ska snart bli fyrabarnsfar. Han har jobbat inom skolan hela sitt yrkesliv, och tidigare börjat plugga till lärare men aldrig tagit examen. Nu gör han ett nytt försök på den arbetsintegrerade utbildningen till fritidslärare på distans, via Umeå universitet.

– Jag har försökt plugga på distans tidigare, men det har inte gått ihop ekonomiskt. Med den här utbildningen, som är helt ny, har jag äntligen hittat en utbildning som passar min livssituation.

Tacksamma för utbildningen

Utbildningen och anställningen är ett paket som Umeå universitet erbjuder i samarbete med bland andra Storumans kommun. Det innebär att Daniel arbetar halvtid på kommunen samtidigt som han studerar 75 procent. Nu har han hunnit halvvägs. I klassen, som består av 25 personer, är många i hans sits.

– Vi är flera som är tacksamma för att Umeå universitet startat den här utbildningen. Det har verkligen öppnat upp studiemöjligheter för oss som är mitt i livet.

I Storuman finns stora möjligheter för den som vill bli lärare.

– Vi har personalbrist stup i kvarten. Blir man färdigutbildad så har man jobb. Daniel Tanderyd råder alla som kan tänka sig att bli lärare att söka.

– Provplugga. Man märker ganska snabbt om det är något man trivs med. Norrland behöver mer utbildad personal och jag kan verkligen rekommendera att bli fritidslärare.

– Jag brukar skämtsamt säga att man får göra alla de roliga delarna som andra lärare gör, men skippa de mindre roliga som nationella prov och rättning.

3 tips till dig som vill bli lärare, enligt James Willetts

“Skräms inte av att du inte ser dig som en akademisk person”

– Du har all möjlighet att klara utbildningen. Jag är ingen som man hade kunnat tro skulle klara av att läsa på universitetet. Men jag vågade och jag växte otroligt mycket som person under studierna.

“Välj ämnen som du är intresserad av”

– Att brinna för sitt ämne smittar av sig på dina elever. Välj inte efter vilket ämne som ger snabbast jobb eller högst lön, utan välj ett ämne som du är intresserad av. I mitt fall är det historia och religion och jag är så glad att få undervisa i mina favoritämnen.

“Det är ett mycket givande jobb”

– I alla yrken har man dåliga perioder eller dagar. Men i läraryrket kan små grejer lyfta en hel dag. Det kan vara att du haft en klockren lektion eller att en elev kommer fram efteråt och berättar att detta verkligen hjälpte honom eller henne. Såna småsaker får mig att bli otroligt glad.